Reklamationstid för våtrumsarbete, KTjL 17 §

Vad jag förstår gäller en garantitid på 10 år för våtrumsarbete. Trädde den här lagen i kraft 2010? Vilken lag gällde i så fall 2008? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Garanti är ett frivilligt åtagande från en tillverkare eller en utförare. Jag tror att det du menar är Konsumenttjänstlagens 17 § som säger att reklamationstiden "i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker" är 10 år efter att uppdraget avslutades, om inte en garanti eller annan utfästelse utlovat en ännu längre tid. Kortare reklamationstid än 10 år strider mot lagen, som är tvingande (indispositiv). Reklamationstiden innebär den tid inom vilken en köpare av tjänsten kan reklamera med anledning av fel i tjänsten. Viktigt är att den reklamation ska ske inom skälig tid från det man upptäckt felet, och att inom två månader alltid räknas som inom skälig tid. Därefter blir det en bedömningsfråga, och reklamerar man för sent förlorar man rätten till ersättning med anledning av felet (se 18 §). Så det är viktigt att reklamera så fort man upptäcker ett fel inom tioårsperioden. Lagen täcker sådana fel som beror på den utföra tjänsten, inte fel som uppkommit av annan anledning.

17 § i Konsumenttjänstlagen ändrades senast år 2005 (1 april), så 2008 gällde samma lydelse som idag.

Har du som näringsidkare beställt våtrumsarbetet gäller inte KTjL, svaret ovan utgår från att du som privatperson anlitat en näringsidkare (firma/företag) för arbetet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare