FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/01/2014

Reklamationsrätt och avtalsfrihet

Hej! En kompis köpte en Apple-dator genom hennes företag från Elgiganten. Efter ca 14 månader gick den sönder och hon testade reklamera den, eftersom enligt paragraf 32 i köplagen har företag 2 års reklamationsrätt. Men hon fick svaret att enligt Apples verkstad gäller ingen reklamation eftersom den är köpt genom ett företag. Gäller alltså inte köplagen för Apple och Elgiganten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom avtalet ingicks mellan två företag är köplagen tillämplig. Av köplagen 3 § framgår det att köplagen är dispositiv, d.v.s. att avtalsparterna har rätt att ingå avtal som avviker från köplagens bestämmelser.
Regler som t.ex. köplagens 32 § gäller alltså bara om parterna inte har avtalat om detta. Utan att ha det aktuella avtalet till hands vågar jag gissa på att det där framgår att köparen inte ska ha någon reklamationsrätt. Din kompis borde dock kontrollera avtalet, och återkomma med en ny fråga till Lawline om så inte skulle vara fallet.

Detta kan jämföras med vad som hade hänt om din kompis hade köpt datorn som en privatperson. Då hade konsumentköplagen tillämpats, vilken är tvingande till konsumentens fördel. I sådant fall hade företaget inte kunnat avtala bort reklamationsrätten.

Om tillämpningen av ett visst avtalsvillkor skulle leda till ett oskäligt resultat så kan det jämkas (inte tillämpas). Detta sker dock bara i undantagsfall och jag tror tyvärr inte att din kompis skulle ha någon större framgång med en sådan talan.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare