Reklamation och garanti i konsumenttjänstlagen

Hur är det med reklamationer av tjänst?

Om t.ex. Ett företag ligger ett nytt tak och ger 3 år garanti. Det är alldeles för kort tid att reklamera.

Nu kan man ger extra garanti men det går inte att skriva bort KTjL garanti.

Var nånstans kan man ser vilken garanti gäller för vilka arbeten inom bygg

I konsumenttjänstelagen står något om 10 år. Till vad gäller det ?

Tack för hjälpen

Med vänlig hälsning,

Andreas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumenttjänstlagen gäller när näringsidkare utför arbete på lös och fast egendom åt privatpersoner (i 1 § kan du läsa detta och mer konkreta begränsningar av lagen).

Till att börja med måste vi skilja på garanti och reklamation. Reklamation ger konsumenten rätt till att åberopa fel inom en viss period. Konsumenten ska då visa att felet har uppstått på grund av näringsidkaren. Rätten till att få reklamera i konsumenttjänstlagen går inte att förhandla bort (3 §).

Någon rätt till garanti finns däremot inte i konsumenttjänstlagen (med undantag för småhusentreprenader, 59 §). En garanti innebär att näringsidkaren har garanterat en viss funktion eller kvalité under garantitiden. Uppstår sedan fel under garantitiden måste näringsidkaren bevisa att felet exempelvis beror på olycka eller konsumentens vanvård (14 § andra stycket) annars tvingas näringsidkaren åtgärda felet utan extra kostnad för konsumenten. I konsumenttjänstlagen finns i övrigt inga bestämmelser om garantier eller liknande utan det är något som parterna får avtala om själva.

I grunden är reklamationstiden tre år i konsumenttjänstlagen (17 §) men det finns undantag. Reklamationstiden på arbete på fasta saker (exempelvis takläggning på ett hus) är tio år från det att arbetet avslutades (17 § tredje meningen). Eventuell garanti påverkar inte reklamationsrättigheten, däremot förbättrar den konsumentens skydd.

Med vänliga hälsningar,
Oskar JanssonRådgivare