Reklamation av vara som gått sönder efter två månader

Hej!

Jag har köpt en gräsklippare på ett stort trädgårdsvaruhus. Under två månader fungerade

klipparen fint men plötsligt vägrar den att ens starta. Jag tog med mig klipparen till

försäljningsstället och bad att få felet åtgärdat. Butiksbiträdet frågar om jag har garanti

för gräsklipparen. Efter att ha noggrant läst igenom köpedokumenten tvingades jag svara

att dokumenten inte säger någonting om garanti. "Synd för dig då!" sa biträdet. "Gräsklipparen fungerade ju när du fick den, så då finns det inget jag kan göra för dig." "Dessutom är det väl du själv som använt klipparen på fel sätt. En ny går inte sönder av sig själv sådär snabbt", tillägger han innan han snabbt skyndar vidare till nästa kund som väntar. Jag vill allra helst lämna tillbaka den trasiga gräsklipparen och få pengarna tillbaka,

så att jag slipper ha mer att göra med företaget som sålde den. I annat fall vill jag få en ny

gräsklippare eller åtminstone få den trasiga reparerad på säljarens bekostnad.

Vad har jag för möjligheter med mitt fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om konsumentköp finns i Konsumentköplagen (KKöpL), eftersom du köpt en gräsklippare som privatperson av ett företag (1 § KKöpL).

Jag tolkar din fråga att din gräsklippare har slutat fungera efter två månader och nu vill få felet åtgärdat.

Fel i vara

Till att börja med kan vi konstatera att det föreligger fel i gräsklipparen, då den inte längre startar (16 § KKöpL). Vidare måste man måste ta hänsyn till tidpunkten gräsklipparen slutade fungera. Trädgårsvaruhuset är ansvariga för fel som funnits när dom lämnade gräsklipparen till dig, även om det upptäcks senare (20 § KKöpL). För fel som uppkommer inom sex månader från avlämnandet, får det antas ha funnits vid avlämnandet (20 a § KKöpL). Det vill säga i ditt fall visade sig felet på gräsklipparen efter två månader, vilket innebär att vi får anta att felet fanns när du köpte den. Det är därmed butiken som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, för att inte bli ansvariga.

Hur du ska gå tillväga

Det jag rekommenderar dig att göra nu är att reklamera felet till butiken, vilket du måste göra inom två månader från att du upptäckt felet (23 § KKöpL). Innan hävning av ett köp kommer på tal, det vill säga att få pengarna tillbaka, har säljaren rätt att försöka avhjälpa felet eller omleverera (27 § KKöpL). I första hand har alltså butiken rätt att till exempel reparera skadan på gräsklipparen eller ge dig en ny. Om de inte skulle göra det kan du häva köpet för att få pengarna tillbaka (29 § KKöpL).

Jag rekommenderar dig att så fort som möjligt reklamera detta till butiken. Vid eventuell tvist kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller lämna in en stämningsansökan mot företaget.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare