Reklamation av en outlet-vara

Hej! Jag köpte en outletvara på Elgiganten. I detta fall gäller det ett Nintendo Switch. Elgiganten säljer enligt sig själva sina outletvaror (tidigare demo-ex eller returer efter öppet köp) med precis samma villkor och garantier som en sprillans ny vara skulle ha. Nu var min konsol defekt, efter bara två dagar fick jag lämna in den på service för att jag fastnade med en felkod på uppstartskärmen. Efter två dagar måste det väl ändå räknas som felet fanns där från början? Dessutom strulade de trådlösa funktionerna redan från början även när konsolen gick att starta och spela på. När jag klickade igenom min beställning stod det följande: ”Produkten kan vara ett återköp eller tidigare visningsexemplar. Den har kontrollerats och alla våra kundfördelar gäller på samma sätt som om det vore en ny produkt. Du har 30 dagars öppet köp och samma reklamationsrätt som vid köp av en helt ny produkt”. Säljaren vill nu att jag skall stå för mellanskillnaden för en helt ny konsol ifall denna inte kan lagas, stämmer detta verkligen? Konsumentköpslagen med reklamationsrätt osv måste väl gälla precis som vid köp av en ny produkt, särskilt när de lovar samma garantier? Jag har köpt varan i tron om att den är testad och kontrollerad och i samma skick som en ny vara, därav borde de bara kunna byta ut konsolen. Nu låter det som att outletvaror är ett lotteri där du kanske har tur och får en fungerande produkt och får du inte det måste du ändå betala fullpris.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga har du köpt spelkonsolen av Elgiganten i egenskap som privatperson och då blir konsumentköplagen (KKöpL) tillämpbar. Bestämmelserna i KKöpL är tvingande till konsumenters fördel, vilket innebär att om det skulle stå något i avtalet mellan dig och Elgiganten som inte är förenligt med KKöpL är den delen inte giltig. Jag kommer därför framför allt utgå från just bestämmelserna i KKöpL, och inte Elgigantens köpvillkor, när jag besvarar din fråga.

Är det fel på varan?

Vad som är att betrakta som ett fel på en vara framgår av 4 kap. KKöpL. I 4 kap. 1 § stadgas det att ”varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet”. I kapitlets 2 § framgår ytterligare några krav, bland annat ska varan ”stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra särdrag eller användning som näringsidkaren (…) lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet”. Om varan avviker från vad du kan förvänta dig enligt dessa paragrafer ska den anses som felaktig (4 kap. 5 §). I ditt fall har du ju köpt en outlet-vara, vilket innebär att du som kund kanske inte kan ha samma förväntningar på exempelvis förpackningens skick då den kan ha varit ett visningsexemplar eller ett återköp. Däremot säger Elgiganten att deras outlet-varor ska vara fullt fungerande, vilket din spelkonsol inte var, vilket innebär att den avviker från vad du kunde förvänta dig vid köpet. Spelkonsolen är därför att betrakta som felaktig.

En av frågorna du ställde var om felet anses ha funnits där från början när det visar sig efter två dagar. Enligt 4 kap. 14 § KKöpL svarar näringsidkaren för fel på varan ”som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt”. I kapitlets 17 § framgår det vidare att fel som visar sig under de första 2 åren ska anses ha funnits där från början, om inte näringsidkaren kan visa att så inte är fallet. Eftersom felet i ditt fall visade sig redan efter 2 dagar presumeras felet ha funnits där vid avlämnandet och om inte Elgiganten kan motbevisa det kan du göra gällande vissa påföljder.

Vilka påföljder kan göras gällande?

Om varan är felaktig får du som konsument kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (5 kap. 1 § KKöpL). För att detta ska kunna ske så behöver du först meddela Elgiganten om felet, det vill säga reklamera varan, inom skälig tid (5 kap. 2 § KKöpL). Reklamationer som sker inom 2 månader är alltid att betrakta som ”inom skälig tid”, vilket gör att reklamationen i ditt fall är gjord i tid.

Du som konsument kan då kräva att antingen få felet avhjälpt eller en omleverans av näringsidkaren (5 kap. 4 § KKöpL). Näringsidkaren är dock endast skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren. Om det är oskäligt dyrt för Elgiganten att reparera din spelkonsol behöver de alltså inte göra det. Vad gäller omleverans så kan det bli lite problematiskt i och med att du har köpt en outlet-vara. Omleverans kan endast göras om det finns en likadan produkt tillgänglig för näringsidkaren att leverera. Notera att vad som är att betrakta som en ”likadan vara” bestäms av köpeavtalet där troligen lär framgå att du har köpt just en outlet-vara. Elgiganten har därför ingen skyldighet att ersätta dig med en ”vanlig” (alltså inte outlet) spelkonsol om det inte finns något likadant outlet-exemplar kvar.

Om felet inte kan avhjälpas eller om omleverans inte kan ske har du fortfarande rätt att häva köpet. Det innebär att Elgiganten inte kan kräva att du ska betala mellanskillnaden och köpa en ny, ”vanlig” konsol om reparationen inte fungerar. Vill du så kan du självklart ta det erbjudandet, men du har också rätt att häva köpet och därmed få tillbaka pengarna du köpte konsolen för.

Sammanfattning

Om felet inte kan lagas har du enbart rätt till en ny spelkonsol om Elgiganten har möjlighet att leverera en likadan (alltså outlet-) konsol. Om det inte finns någon konsol som motsvarar din outlet-vara är de inte skyldiga att ge dig en ”vanlig” spelkonsol i kompensation, utan vill du istället köpa den har de rätt att ta betalt för mellanskillnaden. De kan dock inte kräva att du ska köpa en ”vanlig” spelkonsol om reparationen inte fungerar utan du har rätt att häva köpet av din konsol och få tillbaka pengarna för den.

Hoppas att det gav dig svar på alla dina frågor. Har jag missat någonting får du gärna höra av dig till Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare