Reklamation av dolda fel

Min mor sålde en fastighet hösten 2016, januari 2017 kom en reklamation på fel som köparen ansåg vara dolt fel. Vi tog hjälp av en jurist som bestred felet det kom några till mail från köpare, men dom slutade hösten 2017. Köparen skickade inga bevis från någon sakkunnig besiktningsman om felen(köparen gjorde ingen besiktning före köp enbart en visuell vid husvisningen).Nu i januari hade hon hittat nya dolda fel, men tog även upp det från 2017. Så nu till frågan. Hur länge räcker en reklamation om dolda fel när man ej anlitat någon sakkunnig ?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köparen av en fastighet har en långtgående undersökningsplikt och får endast göra gällande sådana fel som denne inte borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning av fastigheten, dvs. dolda fel (4 kap. 19 § st. 2 JB). Köparen har tio år på sig från dagen för tillträdet att åberopa fel i fastigheten (4 kap. 19b § JB). Det spelar ingen roll om köparen använt sig av en besiktningsman innan köpet utan tidsfristen på tio år gäller ändå.

Ett fel ska emellertid reklameras inom skälig tid från dess att köparen märkt eller borde ha märkt felet (4 kap. 19a § JB). Köparen har i detta fall reklamerat dolda fel i början av 2017 vilket bör anses vara inom skälig tid. Eftersom köparen har meddelat er om felen gäller den sedvanliga preskriptionsregeln om tio år och köparen bör således fortfarande kunna göra sin talan gällande. Köparen måste emellertid kunna styrka att det rör sig om dolda fel för att din mor ska bli ersättningsskyldig. För ytterligare rådgivning rekommenderar jag er att kontakta vår juristbyrå.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare