Regleras "intermittent anställning" i LAS?

Jag har en fråga gällande så kallad "intermittent anställning" (behovs- eller timanställning). Jag undrar om ett avtal intermittent anställning regleras i någon bestämmelse i anställningsskyddslagen (LAS)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en så kallad "intermittent anställning" regleras i lagen om anställningsskydd (LAS)

Utredning

En intermittent anställning kännetecknas av att arbetstagaren arbetar vid behov, där varje arbetspass ses som en ny anställning (AD 2020 nr. 46). Således räknas personen inte som anställd på företaget mellan arbetspassen och omfattas under den tiden inte av LAS.

I LAS återfinns två huvudsakliga anställningsformer, tillvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Således är en intermittent anställning ingen rättslig anställningsform som är reglerad i LAS. Dock brukar man säga att en intermittent anställning grundar sig på en tidsbegränsad visstidsanställning (4 § och 5 § p. 1 LAS).

Sammanfattningsvis finns det inte någon reglering i LAS som specifikt tar sikte på intermittenta anställningar, då det egentligen inte är en anställningsform i rättslig mening. Man brukar dock säga att en intermittent anställning är en form av tidsbegränsad visstidsanställning, vilken det återfinns regler om i LAS.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att återigen höra av dig till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare