Reglera växelvis boende genom dom

Hej! Min ex-man och jag har upprättat ett muntligt schema/avtal om vilka veckor/veckonummer som vår gemensamma 14-åring ska bo hos oss. Barnets boende är växelvis, varannan vecka. Jag har en ny partner och vi lever vårt liv anpassat efter 14-åringens schema. Nu vill min ex-man byta veckonummer så att det passar honom bättre och om jag inte går med på det så kommer han ta till rättsliga åtgärder. Jag har försökt få till ett samarbetsavtal men han vägrar. Kan rätten reglera exakt vilka datum och tider barnet ska bo hos oss respektive honom ?

Lawline svarar

Hej,

Om inte föräldrarna kommer överens så kan rätten genom dom fastställa hur boendet ska se ut. Det bör vara möjligt att på så vis fastställa exakt hur boendetiden ska delas upp. En mindre ingripande åtgärd kan vara att med hjälp av kommunens familjerättsenhet skriva ett avtal, men det kräver båda vårdnadshavarnas samtycke och om din ex-man vägrar kan det då tyvärr bli svårt.

Vänliga hälsningar,

Emily TöyräRådgivare