Regler kring lokalfester för ungdomar

Hej!

Jag och en vän har tänkt att starta en ekonomisk förening där vi anordnar fester för våra medlemmar. Alla har möjlighet att bli medlemmar och det ska finnas en inträdeskostnad till festerna. Målgruppen är ungdomar och framför allt gymnasieelever. Vi är osäkra på hur lagen ser ut gällande ungdomar som konsumerar alkohol på lokalfester, är det vårt ansvar att ingen dricker alkohol inne på dessa festerna eller kommer dit onykter?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med har ni inget ansvar för att folk kommer dit onyktra då ni inte kan ansvara vad de gör innan de anländer till lokalen. Vad som händer i lokalen ansvarar inte du heller för så länge det varken säljs eller bjuds på alkohol för då kan serveringstillstånd krävas enligt 8 kap 1 § alkohollagen (vilket medför betydligt fler regler att följa och som inte kommer beviljas om personer är under 18 år på festerna). Polisen har dock rätt att enligt 12 kap. 1 § alkohollagen beslagta alkoholhaltiga drycker som införskaffats i strid med alkohollagen (vilket ni inte får tillbaka= de förverkas). Eftersom jag utgår från att ni alla är under 20 år har polisen då rätt all alkohol med en alkoholprocent över 3,5 % eftersom alkohol inte får lämnas ut till den som är under 20 år enligt 3 kap. 9 § alkohollagen. Endast folköl får lämnas ut eller köpas av den som är över 18 år. Folköl är öl mellan 2,25 % och 3,5 % enligt 1 kap 8 § alkohollagen.

Polisen kan också gå vidare med att undersöka vilka som stått för alkoholen på festen eftersom ni under 20 år inte får inskaffa den. Vilket kan leda till påföljd för de som köpt alkoholen (böter eller fängelse i upp till 2 år eller om brottet är grovt max 4 års fängelse enligt 11 kap 7 § alkohollagen. Polisen kan även avlägsna er från platsen om ni stör den allmänna ordningen, exempelvis om grannar klagar på ljudnivån på festen enligt 13 § Polislagen.

Avslutningsvis vill jag säga att det inte får några direkta konsekvenser för er av den anledningen att ni hyr lokalen och folk dricker alkohol men kan leda till ekonomiska konsekvenser i och med att alkoholen förverkas och festen "stängs ner". Det kan även få konsekvenser för individer som druckit för mycket som kan bli omhändertagna enligt 1 § lag om omhändertagande av berusade personer och för anhöriga eller dylikt som införskaffat alkoholen.

Hoppas du fick svar på din fråga
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare