Regler för fastighetsvärdar

Hej Lawline!

Jag har frågor kring fastighetsvärdar och deras kösystem.

Vår hyresvärd har ett klassiskt kösystem där man samlar köpoäng och söker lägenheter via deras hemsida.

Jag har dock märkt att det inte sköts som det skall. Bland annat har folk på området sökt lägenheter och haft plats ett hela vägen men varken blivit erbjudna visning eller lägenheten.

Dem tar även bort annonserna som dem själv vill innan sista ansökningsdatum och lägger ut dem på nytt trots många sökningar.

Finns det några riktlinjer och lagar kring hur det skall skötas och finns det något man kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvida det är en privat hyresvärd du söker lägenhet hos har de möjlighet att själva välja vilka krav de vill ställa på en hyresgäst och vem de vill hyra ut till. Enligt Boverkets rapport från 2017 så kan dessa krav skilja sig väldigt mycket åt.

Om en privat hyresvärd annonserar sina lägenheter via en kommunal bostadssajt så kan dock denna ibland sätta gränser för vilka krav hyresvärden får ställa. Har de dock sitt eget kösystem så finns det inga regler om hur de får välja bland hyresgäster. Är du fundersam över hur kösystem sköts hos hyresvärden är det aldrig fel att höra av sig till hyresvärden och fråga, utan att ifrågasätta. Kanske har de en förklaring eller rättar till det ifall det inte sköts på ett bra sätt. Fastighetsvärdar vill ju ofta ha ett gott rykte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare