Regeringens restkompetens

Hej

är det möjligt utav regeringen att ta fram ett förslag om en ny förordning där alla som någon gång straffats för brott inte får äga en hund? Vilka lagar kan säga emot detta förslag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De bestämmelser som reglerar vilka förordningar regeringen får ta fram finns i regeringsformen, förkortad RF som utgör en av Sveriges grundlagar och du kan hitta här.

Av RF 8:7 p.2 framgår det att regeringen på egen hand, alltså utan bemyndigande från riksdagen får meddela föreskrifter som inte enligt grundlag ska meddelas av riksdagen. För att kort sammanfatta betydelsen av detta så kan man säga att regeringen kan besluta om förordningar som är neutrala, gynnande eller frivilliga för enskilda.

En förordning som förbjuder någon som tidigare straffats för brott att äga hund är en förordning som inte uppfyller något av dessa krav, tvärtom så begränsar ju den enskilda. Regeringen kan alltså inte besluta om en sådan förordning, utan detta måste ske i lagform av riksdagen, RF 8:2.

Hoppas att detta besvarade din fråga och återkom gärna igen om något var oklart.

Vänliga hälsningar

Jean NaboRådgivare