FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt24/04/2018

Reavinstskatt vid fastighetsförsäljning om begränsat skattskyldig?

Hej

Jag är sedan 14 år utflyttad och bosatt i Nederländerna. Jag har ingen anknytning till sverige mer än att jag är svensk medborgare. Till frågan: Jag var delägare till en skogsfastighet som såldes 2016. Denna skogsfastighet ärvde jag (1/4 del) vid min fars bortgång år 2014. Hela försäljningsvärdet är i princip vinst (anskaffningsvärdet för min far är försumbart)

Är jag nu skyldig att betala reavinstskatt på denna försäljning i Sverige eller faller detta under begränsad skatteskyldighet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga regleras i inkomstskattelagen. Jag kommer nedan gå igenom bestämmelserna och avsluta med en kort sammanfattning.

Som jag förstår det av din fråga räknas du som begränsad skattskyldig i Sverige, jag kommer därför utgå från detta i mitt svar. Begränsad skattskyldighet betyder att du endast är skattskyldig i vissa i lagen uppräknade situationer. Bland annat innebär det att du är skyldig att betala skatt för kapitalvinst på en fastighet i Sverige (3 kap. 18 § p.10 IL).

Jag förstår inte av din fråga om själva fastigheten finns i Sverige eller i Nederländerna. Om det handlar om en svensk fastighet är du, som sagt, skyldig att betala reavinstskatt i Sverige.

Eftersom du, som obegränsad skatteskyldig, endast behöver betala skatt i de situationer som räknas upp i lagen innebär det att du inte är skyldig att betala skatt för en försäljning som skett utanför Sverige.

Sammanfattning

Om fastigheten ifråga är svensk är du skyldig att betala reavinstskatt på denna. Om det däremot är en utländsk fastighet behöver du inte betala skatt i Sverige för vinsten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte är du är varmt välkommen att ställa en ny eller lämna en kommentar!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare