Reavinstbeskattning vid försäljning av bostadsrätt

Hej,

Jag befinner mig tillfälligt i USA och är intresserad av att köpa en lägenhet här. Jag är svensk medborgare och arbetar vanligen i Sverige. Jag är alltså obegränsat skattskyldig i Sverige. Om jag skulle göra en vinst på lägenheten, hur beskattas reavinsten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vinst vid försäljning av bostadsrätt beskattas som inkomst av kapital. Överskottet i inkomstslaget kapital beskattas med 30%, vilket framgår av inkomstskattelagen 65 kap 7 §. För att beräkna reavinsten (det belopp som ska beskattas med 30 %) tar du försäljningsbeloppet med avdrag för omkostnadsbeloppet (det du köpte lägenheten för plus förbättringsutgifter) och utgifter vid själva försäljningen, exempelvis mäklararvode, IL 44 kap 13 och 14 §§.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare