FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt24/03/2018

Realisationsvinstskatt vid försäljning av bostadsfastighet

Hej!

Jag skulle vilja veta vad realisations-

skatten blir på försäljning av min bostad.

Jag gör en vinst (brutto) på ca

900.000 sek.

Jag skulle vilja veta rakt av i procent

hur mycket skatt det blir?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I frågan framkommer att du sålt eller tänkt sälja en bostadsfastighet och att bruttovinsten blir ca 900 000 kr. Jag kommer för enkelhets skull i svaret utgå från att bruttovinsten är exakt 900 000 kr. Jag utgår även från att du i bruttovinsten redan räknat med eventuella utgifter för försäljning/förbättring av fastigheten.

Skatten på kapitalvinster är enligt 65:7 inkomstskattelagen 30%. För försäljning av privatbostäder (vilket är vad du sålt i detta fall) framgår det dock enligt 45:33 inkomstskattelagen att tjugotvå trettiondelar av kapitalvinsten ska tas upp i skatt. Detta leder till en effektiv skatt på 22%. (30*22/30)=22

Svaret på din fråga är alltså att 22% på bruttovinsten kommer att gå till skatt. I ditt fall med utgångspunkt av att bruttovinsten beräknas bli 900 000 är det 198 000 kr (22% av 900 000)

Hoppas att du härmed fått svar på din fråga, du är välkommen att återkomma med fler frågor. Även skatteverket hjälper till med beräkning av och information angående realisationsvinstskatt.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare