FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2014

Rättshjälp

Min ex. fru har skaffat ett juridiskt ombud för att avsluta vår bodelning och pratar inte med mig längre. Skulle fått information från hennes ombud för flera veckor sedan inget har kommit varken brev eller telefon samtal. Jag har inte råd med en egen advokat/ombud. Vad har jag för möjligheter till rättshjälp? Måste jag betala för rättshjälpen?

Lawline svarar

Hej!

Rättshjälp är tyvärr inte möjligt att få för upprättande av handlingar, såsom t ex en bouppteckning. Det finns möjlighet att ansöka om bodelningsförrättare som hjälper till att göra klart bodelningen enligt 9 kap 7 § Äktenskapsbalken, men det är en kostnad som makarna själv får stå för.

De flesta hemförsäkringar har dock möjlighet till ersättning för juridisk rådgivning i vissa fall, så mitt råd blir att du kontaktar ditt försäkringsbolag och undersöker om de kan hjälpa dig vidare.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare