FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/02/2019

Suppleant som försätts i personlig konkurs

Hej, drabbas aktiebolaget om en suppleant går i en personlig konkurs bl a skulder etc?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en suppleant försätts i personlig konkurs kan han eller hon inte längre agera som suppleant för bolaget enligt 8 kap. 3 § 2 stycket, och 8 kap. 11 § aktiebolagslagen. Detta resulterar i att suppleanten avregistreras från aktiebolagsregistret enligt 27 kap. 6 § aktiebolagslagen.

Vidare blir aktiebolaget inte på något sätt medansvarig för suppleantens skulder då bolaget är en egen juridisk person.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare