Rättigheter vid vräkning

Släpat efter hyra från januari 2022 fick påminnelse idag först 14/6 2022 kan jag bli vräkt nu pang bom eller har jag några rättigheter mvh Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och omständigheter

Jag förstår det som att du inte har betalat hyran sedan januari 2022 och fick en påminnelse 14/6 2022. Din fråga är om du kan bli vräkt eller om du har rättigheter som skyddar dig.

Jag kommer för det första utgå från att det är en bostadslägenhet och inte lokal då det skiljer utgör skillnad i Jordabalk (JB) (1970:994)

Kort svar på din fråga

Ja du kan bli vräkt. Däremot har du rättigheter som förklaras nedan.

Långt svar på din fråga

Bestämmelser om hyra finns i 12 kap JB. Om en hyresgäst tar längre tid än en vecka på sig att betala efter betalningsdagen (även kallat förfallodagen) så kan du bli vräkt då det ger hyresvärden en möjlighet att säga upp avtalet direkt (12:42 1st 2p JB)

En rättighet du har dock är att om du betalar hyran innan hyresvärden säger att de vill vräka dig (även kallat säga upp avtalet) så får de inte vräka dig på grund av att du inte betalat i tid (12:43 1st JB). Exempelvis om du betalar hyran för januari 15/6 2022 så har hyresvärdens möjligheter att vräka dig på grund av att du var sen med betalning försvunnit och förfallit helt.

En annan rättighet är att om din hyresvärd skulle hinna säga upp avtalet på grund av försenad betalning får du inte skiljas från den om du betalar eller om hyran deponeras hor Länsstyrelsen (12:44 1st JB). Betalningen måste dock ske inom tre veckor från att du delgetts underrättelse om att du genom att betala hyran på angivet sätt får tillbaka hyresrätten samt meddelande om uppsägningen och att hyresvärden har skickat anledningen socialnämnden i den kommun där lägenheten ligger (12:44 1st 1p JB)

Ännu en rättighet är att om socialnämnden skriftligen meddelat att de åtar sig betalningen eller om du på grund av sjukdom eller annat liknande oförutsedd omständighet inte kunnat betalas men att du kommer betala så fort du kan så kan du inte bli vräkt (12:44 4st JB)

Tips

Mitt bästa tips är såklart att du betalar av hyran så fort du kan. Jag förstår att det kan vara så att detta inte är möjligt. Jag hade annars försökt ansöka om att deponera hyran till Länsstyrelsen som styr i ditt län. Jag hade också försökt kontakta socialnämnden i din kommun för att se om de kan åta sig betalningen om du varit sjuk eller liknande.

Carl MalmströmRådgivare