Rättigheter som anställd när vikariat tagit slut men man fortsatt arbeta

Hej! Jag arbetar som timvikarie, inte tidsbestämt, då jag skulle ha arbetat mellan februari-juni men då den fasta personalen kom tillbaka tidigare blev mitt sista pass redan i mars. Jag har fortsatt jobba där men har ej skrivit på någon enskilt anställningsavtal, då avtalet och timraporten är samma papper, så anställningen är väldigt osäker. Jag har haft en överenskommelse med chefen och jag ska få lön den 27e varje månad, precis som alla andra på det företaget. Nu fick jag meddelande om att min lön kommer 9 dagar sent (6e maj), trots att kollegorna fick sin idag (27e april). Detta fick mig att börja fundera kring rättigheter som timanställd, behöver anställningsavtalet vara ett separat papper man skrivet under och vilka rättigheter har jag som timanställd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som så att du hade ett anställningsavtal som vikarie men att det sades upp. Trots det avtalets uppsägning har du fortsatt att arbeta där på samma sätt som du gjorde innan. Du har också varit med om att du får din lön senare än vanligt trots att ingen annan behövt vänta. Du undrar nu vad du har för rättigheter i detta.

Jag tänker besvara din fråga genom att först beskriva hur rätten ser ut kring vikariat och anställningar, för att sedan förklara reglera kring löneutbetalning, och till sist tillämpa detta på ditt fall.

Vikariat

Anställningsrättigheterna vid vikariat regleras i lagen (1982:80) om anställningsskydd, förkortat LAS. I 4 § LAS förklaras att utgångspunkten alltid är tillsvidareanställning, såvida inte tidsbegränsad anställning har avtalats i enlighet med 5 §. I den 5 § får man veta att vikariat är en tidsbegränsad anställning och i 5 a § stadgas att ett vikariat efter 2 hela arbetsår övergår automatiskt till en tillsvidareanställning.

En tidsbegränsad anställning, vilket ett vikariat ju är, upphör automatiskt vid anställningstidens utgång om inte annat har avtalats. Det upphör också om arbetet är slutfört. Kommer den man ersätter tillbaka men man fortsätter jobba kan det inte vara ett vikariat då man inte ersätter någon. Har man inte avtalat annat bör man alltså vara tillsvidareanställd.

Avtal om anställning

Avtal om anställning kan träffas på 3 olika sätt:

(1) man träffar ett anställningsavtal, antingen skriftligt eller muntligt. Är det muntligt är det dock svårt att bevisa att det faktiskt finns ett avtal.

(2) genom konkludent handlande, vilket är att båda parter agerar som om att ett avtal med ett visst innehåll existerar. Exempelvis föreligger ett anställningsavtal konkludent om man går in i en restaurang och börjar plocka disk och ta beställningar och arbetsgivaren ser detta men inte gör något för att stoppa det.

(3) vårdslöst handlande av arbetsgivaren som givit arbetstagaren en befogad anledning att anta att ett anställningsförhållande existerar. Om arbetsgivaren har omfattande kontakter med arbetstagaren har han en skyldighet att informera att inget anställningsförhållande föreligger.

Löneutbetalning

Löneutbetalningar regleras inte i någon lag, utan är beroende av avtalet. Om avtalet säger att man ska få lön den 27e varje månad är det då man får sin fordran (betalningskrav) på lön.

Betalas inte lönen ut på avtalad dag har man rätt till dröjsmålsränta på lönen från den dag avtalet säger att lönen ska betalas ut, detta enligt 3 § räntelagen (1975:635). Detta gäller om inte annat är avtalat (se 1 § 2 stycket räntelagen), vilket ofta är fallet. Finns inget i avtalet om dröjsmålsränta och om det därmed inte finns en räntesats avtalad gäller en räntesats på 8% + referensräntan, vilken är på 0% just nu. Detta gäller enligt 6 § räntelagen. Räntan gäller dessutom per månad, så det blir en mindre andel dröjsmålsränta om lönen dröjer kortare än så.

Man kan dock godkänna att lönen kommer sent och då gäller det som ett avtal, och då utgår ingen dröjsmålsränta.

Finns ingen avtalad dag för löneutbetalning ska utbetalning göras den dag som lönen brukar betalas ut.

Ditt fall

Då jag inte känner till alla omständigheter i ditt fall, inte vet vad som har sagts och vad som finns i skrift, och inte har avtalet kan jag inte säga något bestämt men jag kan ge indikationer på vad som borde gälla för dig.

Med avstamp i det ovan sagda och med hänsyn till faktumet att de du ersatt är tillbaka skulle jag säga att ditt vikariat har upphört. Då du fortsatt jobba utan att ni har träffat ett nytt avtal borde du faktiskt kunna anses vara tillsvidareanställd. Ni behöver inget skriftligt avtal för en anställning, utan det räcker att det sker konkludent, vilket verkar vara fallet i din situation. Det kan dock ha sagts något muntligt eller skrivits något i ett mail som talar för att du inte är tillsvidareanställd, så på denna punkt kan jag verkligen inte säga något bestämt.

Gällande lönen är er överenskommelse ett avtal. Även utan överenskommelsen gäller den 27e varje månad för er då det är när lönen brukar betalas ut. Om din arbetsplats dröjer med att betala ut lönen med 9 dagar har du rätt till dröjsmålsränta för denna period. 9 dagar av 30 dagar är 30%, vilket innebär att 30% av 0.6666666667% av lönen ska utgå i dröjsmålsränta. Det förutsätter att du inte har godkänt att den kommer sent. Man kan eventuellt gå med på att den kommer sent konkludent genom att inte protestera.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare