FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/10/2016

Rättigheter enligt avtalet under uppsägningstiden

På vårat stall har vi tre månaders uppsägning av boxplats , x säljer sin häst och boxen blir tom , x frågar om vi vill nyttja boxen under uppsägnings tiden frågan är kan vi det ? Kan stallägaren neka detta upplägg?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt allmänna avtalsrättsliga principer så är ett avtal tillämpligt även under uppsägningstiden. Såldes ska de rättigheter och skyldigheter som följer av avtalet vara detsamma under uppsägningstiden som det var innan avtalet sades upp. Därför kan ni nyttja boxen under uppsägningstiden precis som ni gjort tidigare, förutsatt att ni betalar er hyra och i övrigt uppfyller era förpliktelser enligt avtalet.

Sammanfattningsvis så kan ni alltså nyttja boxen under uppsägningstiden eftersom avtalet löper på som vanligt tills dess att uppsägningstiden löpt ut.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare