FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/10/2013

Rättigheter av personlig art undantas vid bodelningen

Hej! Vad är det som gäller med individuella ersättningar(invaliditetsersättning) från försäkringsbolag vid en bodelning? Ingår dessa pengar eller inte?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Om ett äktenskap upphör ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning. Den egendom som ingår i bodelningen är makarnas giftorättsgods. Makarnas egendom är som huvudregel giftorättsgods. Undantag görs endast för sådan egendom som enligt lag utgör enskild egendom. Så är fallet exempelvis om det i ett testamente eller äktenskapsförord framgår att viss egendom ska vara enskild. Vad gäller individuella ersättningar från försäkringsbolag så nämns dessa inte som något av undantagen. Sådana ersättningar utgör därför giftorättsgods.

Vid bodelningen ska som nämnts makarnas giftorättsgods ingå. Viss egendom undantas dock från bodelningen trots att denne egendom utgör giftorättsgods. Rättigheter som inte kan överlåtas eller som är av personlig art ska inte ingå i bodelning, om det skulle strida mot vad som gäller för rättigheten. Att rättigheten ska vara av personlig art innebär att den ska vara bunden till personen. I tidigare fall har ersättning på grund av invaliditet ansetts vara av personlig art och har därför inte ingått i bodelningen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare