Rätten till sjukvård i Sverige

vad för rätt har jag som svensk för rätt till sjukvård?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso - och sjukvård ska ges företräde till vården. Målet är alltså att hela Sveriges befolkning ska erbjudas vård på lika villkor (3 kap 1§ hälso - och sjukvårdslagen).

Som patient har du rätt till säker, trygg och vid behov kontinuerlig vård. Patienten ska även få en fast vårdkontakt om det krävs för att tillgodose dessa kriterier (7 kap 3§ hälso - och sjukvårdslagen). Primärvården ska organiseras så att du kan välja vilken vårdcentral du vill tillhöra i det landsting du är bosatt.

Då jag inte förstår utifrån din fråga vad du söker för specifikt svar uppmuntrar jag dig att återkomma med en mer specificerad fråga, för att vi på Lawline ska kunna ge dig ett mer utförligt svar.

Med vänlig hälsning,

Emelie SödermanRådgivare