Rätten till semesterersättning och dess preskriptionstid

Hej, jag har inte fått ut min semesterersättning på snart 2 år. Jag har tjatat på min gamla arbetsgivare sen dess utan resultat. Han ber mig komma dit för att "räkna ut" summan fast jag knappt har tid att åka 10 mil dit. Nu svarar han inte på mina mail, sms eller samtal och det kommer preskriberas snart. Jag är inte med i facket. Hur ska jag göra? Lönar det sig med stämning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad grundas semesterersättningen på?

Din arbetsgivare har en skyldighet att betala ut semesterersättningen i samband med din slutlön. Semesterersättningen är en laglig rättighet. Angående vilka inkomster som är semesterersättningsgrundande räknas all fast och rörlig förvärvsinkomst från tjänst in. Det betyder att OB, provision, bonus övertidsersättning och så vidare ska läggas in i beräkningen. I princip kan man säga att all lön som är förfallen till betalning (dvs. det som står på eventuell lönespecifikation eller annars kommer in på ditt konto) ska räknas med. Semesterersättningen är minst 12 procent på den lön du har tjänat totalt. Det spelar ingen roll om du jobbat en dag eller en hel sommar, du har alltid rätt till semesterersättning.

Kan man retroaktivt kräva in semesterersättning?

Jag uppfattar det som att du inte har fått semesterersättning sedan du slutade hos din gamla arbetsgivare. Det är då möjligt att kräva semesterersättning retroaktivt. I arbetsrätten gäller generellt en preskriptionstid på 10 år för lönefordringar enligt 2 § preskriptionslagen. Dock är det undantag för semesterlön och semesterersättning som omfattas av 2 års preskription enligt 33 § semesterlagen. Dock bör du kunna vara lugn angående preskriptionstiden eftersom du redan gjort ett preskpreptionsavbrott genom att kräva semestersättningen av din arbetsgivare. Då kommer du ha två år på dig igen att kräva semesterersättningen från och med senaste gången du ställde krav.

Eftersom du redan framställt krav till din arbetsgivare flera gånger rekommenderar jag dig att du istället kontaktar eventuellt fackförbund och går med där. De kan då hjälpa dig att driva in din fordran. Om de inte vill hjälpa dig kan vi hjälpa dig att skicka en lönefodran till din gamla arbetsgivare. Du kan antingen nå oss här eller ringa oss.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04
Öppetider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas svaret hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare