FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/06/2021

Rätten till en försvarsadvokat.

Hej,. För 6 månader sen var polisen i uniform och sökte mig i mitt hem. Vet att jag var misstänkt för ett brott, var i källaren och målade, grannen berättade att dom frågat hen om jag bodde där,. Sen dess har jag inte hört något mer,. Blev stoppad av polis för körkortskontroll och dom önskade mig en bra dag och sen inget mer med det. Trodde dom skulle plocka in mig men inte det. Om man är misstänkt borde man bli efterlyst eller höra av dom igen,. Bör jag skaffa en advokat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga. Om du är misstänkt för ett brott ska du förordnas en advokat och du ska inte själv behöva skaffa en egen advokat. Rätten till en försvarsadvokat regleras i rättegångsbalken (RB). En offentlig försvarare ska förordnas på begäran av den misstänkte om denne är misstänkt för ett brott, för vilket inte stadgat ett lindrigare straff än fängelse i sex månader (21 kap. 3 a § RB). När du har blivit delgiven misstanke för brott kan du när som helst vända dig till förundersökningsledaren som antingen är åklagare eller polis eller till den tingsrätt där huvudförhandlingen ska hållas för att begära en offentlig försvarare (24 kap. 1 § RB). Eftersom du inte har blivit delgiven misstanke så behöver du inte agera än så länge.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga

Aya AlwanRådgivare