Rätten att ta del av allmänna handlingar

Hej! Har jag som målsägare rätt att ta del av vad den tilltalade sa under sitt förhör? Någon rättighet måste jag väl ändå ha, det är ju trots allt jag som blivit utsatt för brott och lidit av det! Hur kan man också göra om man vill biträda åklagaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga består av två delar. Svaren är därför uppdelade som del 1 och del 2.

Del 1

Offentlighetsprincipen

Huvudregeln är enligt offentlighetsprincipen att alla handlingar hos myndigheter ska vara tillgängliga för allmänheten. Detta uttrycks i 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF).

Undantag kan aktualiseras om handlingen exempelvis är sekretessbelagd och enligt lag inte får lämnas ut. Det finns alltså särskilda sekretessregler som kan begränsa rätten att ta del av allmänna handlingar.

Förundersökningssekretess

Under en förundersökning råder förundersökningssekretess (18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen). Denna typ av sekretess råder om det exempelvis kan antas att ett utlämnande kan försvåra eller skada utredningsarbetet eller rättsprocessen. I vissa fall kan även förundersökningssekretess föreligga efter det att åklagaren har beslutat att lägga ner förundersökningen, vilket innebär att din rätt som målsägande att ta del av materialet kan begränsas då också.

Sekretess gäller inte mot den som är part i ett ärende, utan utgångspunkten är att denne har rätt till insyn ( 10 kap. 3 § offentlighet- och sekretesslagen och 23 kap. 18 § rättegångsbalken).

Eftersom du är målsägande anses du dock inte vara part i målet under förundersökningsstadiet. Detta innebär att du inte har rätt att få insyn i förundersökningsmaterialet eller få det utlämnat.

Vad du kan göra

Eftersom vem som helst har rätten att begära att få ta del av förundersökningen kan du ansöka om att få ta del av förhörsprotokollet. Du vänder dig då till Polismyndigheten och de har ingen rätt att fråga varför du vill se den eller vem du är. Polisen kan antingen komma fram till att det finns känsliga uppgifter i materialet och därmed avslå din ansökan med stöd av lag. Om polisen inte anser att sekretess eller känsliga uppgifter föreligger och kommer du kunna ta del av materialet.

Del 2

Rätten för målsägande att biträda åtalet återfinns i rättegångsbalken (RB). Om åklagaren har väckt talan får målsäganden biträda åtalet och får även fullfölja talan i högre instans - dvs. hovrätten eller Högsta domstolen (20 kap. 8 § andra stycket RB).

Målsäganden tilldelas därigenom liknande befogenheter som åklagaren. Rätten att biträda åtalet omfattar en rätt för målsäganden att framställa ett annat ansvarsyrkande än åklagaren och i sådana fall åberopa ett annat lagrum. I anslutning till detta kan målsäganden dessutom framställa ett annat yrkande om påföljd än åklagaren. När du som målsäganden biträder åtalet finns inga inskränkningar i frågerätten vilket innebär att du har rätt att ställa vilka frågor du vill till den misstänkte.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare