FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/09/2014

Rätten att ingå avtal när man fyllt 16 år

Jag som 16 åring har köpt en produkt för eget intjänade pengar, genom mitt sommarjobb. Varan jag köpte tyckte mina föräldrar var på tok för dyr. Kan dem ta tillbaka avtalet? Det står nämligen i 9:3 i Föräldrabalken "att hon får råda över vad hon genom eget arbete förvärvat efter det hon fyllt 16år."

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Precis som du säger regleras detta i 9 kap FB. Huvudregeln är att ett barn under 18 år inte får ingå ett avtal utan föräldrarnas samtycke. Ett undantag finns däremot i den paragraf som du nämner - 9:3 FB - där ett barn som har fyllt 16 men som är under 18, får köpa saker och således ingå avtal med hjälp av egna införskaffade pengar utan föräldrarnas samtycke. Eftersom du har köpt varan av de pengar du erhållit under din sommaranställning krävs inte föräldrarnas samtycke och avtalet består.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare