Rätten att informeras om samt yttra sig över uppgifter i socialtjänstärende

hej jag är en tjej som nyligen har blivit anmäld till barn och ungdom angående min son. I anmälan står det att jag har bla ADHD men det finns ingen diagnos eller journaler på det vad kan jag göra åt det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan ett ärende avgörs så ska det utredas hos myndigheten. Detta för att förse myndigheten med underlag för beslutet och för att berörda parter ska få möjlighet att tillvarata sina intressen. Myndigheten har här att följa den så kallade officialprincipen, vilken innebär att myndigheten ansvarar för att se till att ärendet blir tillräckligt utrett. Det innefattar exempelvis att de ska införskaffa bevis om relevanta fakta. Om de anser att en diagnos är av intresse för att avgöra ärendet så ska de alltså utreda huruvida en sådan finns eller inte.

I ärenden hos socialnämnden som avser myndighetsutövning mot någon enskild (ärende som kan resultera i att för en privatperson bestämma om exempelvis tvingande skyldigheter) skall nämnden tillse att du som part både underrättas och får tillfälle att yttra dig över uppgifter som har tillförts ett ärende av någon annan än dig själv. Detta är ett krav och ärendet får inte avgöras utan att du har fått ta del av och yttra dig över uppgifter som någon annan lämnat (se Socialtjänstlagen 12 kap. 8§ och Förvaltningslagen 17§)

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du får gärna återkomma om du har fler funderingar.

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare