Rättelse efter skrivfel i anställningsavtal som myndighet uppfattar som ett nytt anställningsavtal

Ni har svarat såå fint på min tidigare frågan och sååå förståndligt så jag vågar fråga en gång till

Jag tror det är avtalsrätten – men inte så säkert.

I alla fall avtalet.

Jag gjorde ett avtal som vi både två hade kommit överens om och skrivit under.

Det var ett anställningsavtal.

Tyvärr – med ett skrivfel i datum för tillträdesdag – året 2018 blev 2017 – ett öppnbart fel för oss alla – avtalet blev underskriven med rätt datum dvs rätt år 2018.

När jag upptäckte felet gjorde jag en rättelse till följd av skrivfel –

Kallde det:

Rättelse till följd av skrivfel

Till

Anställningsavtal - med exakt samma innehålla som den "gamla"

Med bara min underskrift och datum när jag har gjort det.

En myndighet – i detta fall Skatteverkets folkavdelning kallade det :

Ett nytt anställningsavtal har inkommit.

Jag tyckte inte om det – det var väl inget nytt anställningsavtal eller hur ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det kan ha varit jag som svara på den här frågan för ett tag sen här.

Det stämmer som du säger att det inte är ett nytt anställningsavtal. Det kan du också förklara för Skatteverket. Det kan vara så att det är ett automatiskt meddelande från Skatteverket men du behöver kontakta dem för att dels få veta vad det meddelandet innebär och dels för att förklara att det inte är ett nytt anställningsavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ahmet ErcinRådgivare