Rättelse av uppgift från myndighet

Hej! Jag har blivit stoppad av polisen och de misstänkte att jag körde under påverkan av narkotika. Jag fick lämna blod- och urinprov som visade positivt för THC. Nu har jag fått hem en underrättelse om slutförd förundersökning.

Där står det att jag har framfört en personbil under påverkan av narkotika, men registreringsnumret som står på pappret är fel. Jag har aldrig ägt eller framfört en bil med det registreringsnumret. Min fråga är om jag kan överklaga domen som jag kommer få på grund av att det är felaktiga uppgifter?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förvaltningslagen

Vad gäller generella förhållningssätt och liknande för myndigheten finns bestämmelser i förvaltningslagen som är aktuella (1 § FL). Då jag förmodar att underrättelsen är från polismyndigheten är lagen tillämplig även i din situation. Då du inte beskriver närmare vad underrättelsen innebär kommer jag i mitt svar utgå ifrån att det är ett beslut.

När det gäller uppenbara felaktigheter i ett beslut kan man begära rättelse hos myndigheten (36 § FL). Det kan handla om skrivfel, räknefel eller något annat liknande. I ditt fall rör det sig om numret på registreringsskylten, vilket troligtvis också bara är en felaktighet. Därför kan du kontakta myndigheten och begära ändring av just den uppgiften.

Överklagande

Ifall du i övrigt vill få din sak överprövad har du rätt att överklaga ditt beslut (40 § FL). Detta kan du göra så fort ett beslut kan antas påverka din situation på ett inte obetydligt sätt (41 § FL). I ditt fall handlar påverkar beslutet dig på ett inte obetydligt sätt, och därför har du rätt att överklaga det. Kom ihåg att ett överklagande ska göras skriftligen och ska ges in till den myndighet som har meddelat beslutet (43 § FL).

Hoppas det var svar på din fråga, annars får du återkomma med en ny,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare