Rättegångskostnader i miljömål mot lantmäteriet

Har blivit dömd av Mark- och miljödomstolen att betala en faktura till Lantmäteriet, vilket jag anser felaktigt. Om jag överklagar till Mark- och miljööverdomstolen och domen inte ändras, blir jag då skyldig att betala både fakturan och dyra rättegångskostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lantmäteriet anses inte vara din motpart i rättegången vilket medför att ni får stå för era egna rättegångskostnader.

Du behöver alltså inte stå för lantmäteriets rättegångskostnader om du skulle förlora. Det framgår av målet MÖD 2015:33 och 5 kap. 2 § tredje stycket lag (2010:921) om mark- och miljödomstolar.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare