FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/04/2017

Rätt till uppsägningstid på hyreslägenhet där kontrakt står på sambo

Hej! Om jag flyttat in hos min flickvän och inte skrivit på något kontrakt men hon har 3 månaders uppsägningstid. Om vi gör slut har jag då också 3 månaders uppsägningtid eller 1 månad eller ingen alls? Kan jag bli utslängd på direkten eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid ett samboförhållande är det endast bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning som blir föremål i bodelning om samborna skulle flytta isär, se 3 och 8§§ Sambolagen (SamboL). Då du har flyttat in i hennes lägenhet anses det inte som att denna hyresrätt är anskaffad för gemensamt bruk. Detta innebär att du inte har någon rätt till hyresrätten om ni skulle gå isär. Du har då inte heller rättigheterna och skyldigheterna som tillkommer med hyresrättsavtalet och kan inte åberopa rätten till tre månaders uppsägningstid. Om du ska flytta direkt eller bo kvar en period är något du då får komma överens om med din sambo.

Det finns vissa undantag när det kommer till hyresrätter, se 22 § SamboL. Om det finns synnerliga skäl för att du har störst behov av lägenheten kan du få ta över lägenheten. Vid tolkning av begreppet synnerliga skäl görs en hård bedömning. Ett exempel på synnerliga skäl är att personen är gravid.

Som sambos kan man välja att frånträda lagen om hur egendom ska fördelas genom att skriva ett samboavtal. Avtalet kan gälla såväl både bostad och allt bohag eller endast en del av det. Detta avtal måste vara skriftligt och skrivas under av er båda. Se 9 § SamboL. Om ert samboförhållande skulle avslutas efter att ni upprättat ett samboavtal att bostaden ska ses som gemensam samboegendom är det den person som har bäst behov av hyresrätten som får behålla den oavsett om du står på kontraktet eller inte. Se 16 § SamboL.

Hoppas att detta svar hjälpte dig.

Lovisa NilssonRådgivare