FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/05/2017

Rätt till umgänge med barnbarn

Har ett barnbarn på snart 2 år, som är familjehemsplacerad. Jag önskar att få en kontinuerlig kontakt med barnet.

Vem hjälper till här? Har kontaktat de sociala myndigheterna i den kommun som placerat barnet, de säger att familjehemmet har ansvaret och ska bestämma.

Om de av någon anledning inte skulle tillmötesgå min önskan om att få umgås med mitt barnbarn, vad kan jag då göra?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

På talan av socialnämnden kan rätten besluta om att en mor- eller farförälder ska få rätt till umgänge med ett barn. Detta framgår av 16 kap. 15 a § 2 st. FB. Socialnämnden ska, om de väljer att väcka talan, grunda sitt beslut på huruvida barnet är av behov att ha en kontinuerlig kontakt med sin mor- eller farförälder.

I första hand råder jag dig därmed att ta kontakt med familjehemmet och försöka komma överens med dem om att förordna umgänge med ditt barnbarn. Skulle de inte tillmötesgå din önskan kan du med hjälp av socialnämnden väcka talan om att få rätt till umgänge med ditt barnbarn.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare