Rätt till skadestånd vid försenad leverans?

hej nu är det så att jag beställde en go pro 6 black förra söndagen och produkten vart försenad och uppskjuten av okänd anledning. så jag tog och ringde till dem som jag beställde produkten av för att höra hur försenad den skulle bli, han lovade mig och garanterade att den skulle skickas fredagen den 12-01/17. Så det jag undrar är är jag berättigad något för att säljare i fråga nu har brutit mot ett muntligt kontrakt för ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal ? telefon samtalet är inspelat och finns att användas som bevis tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på om du köpt produkten av en näringsidkare eller en privatperson blir olika lagar tillämpliga. Om du köpt produkten av en näringsidkare är konsumentköplagen (KkL) tillämplig och om du köpt av en privatperson är köplagen (KöpL) tillämplig. Som jag tolkar din fråga är säljaren en näringsidkare, en butik eller nätbutik till exempel, och svaret kommer att utgå från det.

Är du berättigad ersättning för förseningen?

Säljaren är i dröjsmål om inte varan avlämnas alls eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans eller hennes sida, enligt 9 § KkL. Som jag tolkar din fråga beror inte förseningen på dig på något sätt och säljaren ska därför anses vara i dröjsmål.

I 10 § KkL anges att köparen får kräva skadestånd av säljaren som är i dröjsmål om rekvisiten i 14 § KkL är uppfyllda. Enligt 14 § KkL har köparen rätt till skadestånd för den ekonomiska skada som han eller hon lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit.

Detta innebär att du endast kan få skadestånd om du kan uppvisa att du lidit skada på grund av förseningen. Som jag tolkar din fråga har du inte lidit något skada på grund av förseningen och du är därför inte berättigad skadestånd från säljaren.

Följden av förseningen är däremot att du har rätt att hålla inne betalningen enligt 11 § KkL, kräva att säljaren fullgör köpet förutsatt att det inte föreligger ett hinder för säljaren som han eller hon inte kan övervinna enligt 12 § KkL och häva köpet om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig enligt 13 § KkL.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Om du har några andra funderingar eller en annan fråga är du varmt välkommen att ställa en till.

Ludvig MontanRådgivare