Rätt till sambos bostadsrätt och inneboendes rättigheter

Hej, min nuvarande sambo köpte en bostadsrätt för några år sedan, jag har sedan 8 år bott tillsammans med honom i hans lägenhet och är folkbokförd på samma adress. Jag undrar vad har jag för rättigheter efter alla dessa år tillsammans.

För ett och ett halv år sedan bor hos oss en vän till min sambo, han är folkbokförd hos oss. Han betalar inte hyra, bara en liten del av räkningarna. Jag undrar vad har han för rättigheter efter att ha bott en viss tid hos oss, till exempel efter två år?...

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Jag förstår din fråga som att du med ”rättigheter” menar rätt till bostadsrätten.

Det är bostadsrättsföreningen som äger lägenheten. Föreningen upplåter lägenheten med bostadsrätt. Det som en ”lägenhetsägare” egentligen äger är alltså inte lägenheten som sådan, utan en rätt att bo i den – en bostadsrätt. En förutsättning för förvärvande av en bostadsrätt är medlemskap i bostadsrättsföreningen, 1 kap. 3 § bostadsrättslagen

Bostadsrätt kan inte förvärvas formlöst genom samboskap. Så länge det bara är din sambo som står på bostadsrättsavtalet så är han ensam innehavare av bostadsrätten. En annan sak är att när ett samboförhållande upplöses ska bodelning ske om någon av samborna begär det. I en sådan bodelning ingår samboegendom, det vill säga gemensam bostad och gemensamt bohag som införskaffats för gemensamt bruk. Om din sambo köpte lägenheten innan ni var tillsammans/planerade att bli sambor, köptes den inte för gemensamt bruk och ska således inte heller ingå i en eventuell bodelning, 8 och 3 §§ sambolagen.

Om du skulle förvärva en andel av (till exempel halva) bostadsrätten från din sambo, får bostadsrättsföreningen som huvudregel inte neka dig medlemskap, 2 kap. 6 § bostadsrättslagen.

En bostadsrättsinnehavare får upplåta lägenheten i andra hand för självständigt brukande endast om styrelsen godkänt det, 7 kap. 10 § bostadsrättslagen. Att låta någon bo som inneboende är dock inte samma sak som att upplåta lägenheten för självständigt brukande. Styrelsen behöver inte ge sitt samtycke till att låta någon bo inneboende. Bostadsrättsinnehavaren får dock inte inrymma utomstående personer i lägenheten om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen, 7 kap. 8 § bostadsrättslagen.

Jag förstår din fråga som att du undrar om vännen som bor inneboende har några rättigheter i egenskap av hyresgäst – exempelvis besittningsskydd, det vill säga en rätt att få hyresförhållandet förlängt. De lagar som är aktuella är privatuthyrningslagen och hyreslagen (12 kap. jordabalken). Privatuthyrningslagen trädde i kraft 1 februari 2013 och ska bara tillämpas på avtal som ingåtts efter det datumet – du uppger dock att vännen varit inneboende hos er i ett och ett halvt år, vilket betyder att avtalet ingicks efter 1 februari 2013.

Av privatuthyrningslagen framgår att hyresavtal gäller tills vidare om inte en bestämd hyrestid avtalats. Gäller avtalet tills vidare måste det sägas upp för att upphöra. Hyresgästen har en månads uppsägningstid och hyresvärden har tre månaders uppsägningstid om inte en längre uppsägningstid avtalats. Hyresgästen har inte rätt till förlängning av hyresavtalet, om parterna inte avtalat något annat, 3 §. Hyresgästen saknar således besittningsskydd.

Lawline RådgivareRådgivare