Rätt till rehabilitering på arbetstid

Har jag rätt att gå kbt behandling på arbetstid om jag är sjukskriven dom timmarna från arbetet

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Arbetsgivarens ansvar vid sjukskrivning

Om din KBT- behandling syftar till att du ska kunna återgå till full tjänst i ditt arbete har din arbetsgivare ett ansvar att hjälpa dig om din förmåga kommer att vara nedsatt under minst 60 dagar, se 30 Kap 6 § socialförsäkringsbalken.

Är din behandling av en karaktär som inte påverkar ditt arbete har du rätt att gå på behandlingarna eftersom du sjukskriver dig under de aktuella timmarna.

Omfattningen av din behandling kan ha betydelse när du samtalar med din arbetsgivare.

Din arbetsgivare ska alltså samverka till din rehabilitering.

Om du upplever att du har svårigheter att kommunicera med din chef är du välkommen att vända dig till Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare