Rätt till nedsättning av hyra på grund av störande grannar

Mina grannar super och bråkar och hyresvärden gör just nu allt i sin makt för att få dem vräkta.

Grannarna har bråkat högljudt och polisen har tillkallats vid flera tillfällen. I helgen när jag kom hem möttes jag av ett nedblodat trapphus efter att de knivskurit varandra. Senare samma natt vaknade jag av att polis och räddningstjänst bröt upp grannens dörr. Jag har bra kontakt med hyresvärden och bildbevis finns.

Men min fråga är kan jag begära nedsatt hyra fram tills dess att de har flyttat ut. Bråken är av en sådan karaktär att jag känner mig inte säker i min egna lägenhet längre, på vårt våningsplan är det min och deras lägenhet. Hyresvärden informerades för ett par månader sedan när bråken började och sedan har det bara eskalerat.

Vilka rättigheter har jag i en sådan här situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Jag beklagar att du befinner dig i en sådan tråkig situation. Du nämner att det finns en hyresvärd vilket gör att jag uppfattar det som att du bor i en hyresrätt. Bestämmelser om hyresrätter hittar du i 12 kap. jordabalken(JB).

Hyresgästen har en skyldighet att se till att de kringboende inte utsätts för skadliga störningar i fråga om hälsa eller att bostadsmiljön försämras. Hyresvärden ska säga till hyresgästen att störningarna omedelbart ska upphöra och ska även underrätta socialnämnden i er kommun vid allvarliga störningar, 12 kap. 25 § JB. Vid särskilt allvarliga störningar som inte är av övergående karaktär, berättigar detta hyresvärden att säga upp hyresavtalet för dessa hyresgäster, 12 kap. 42 § p.6 JB. Det låter som att din hyresvärd delar dina åsikter om att störningarna måste upphöra.

Du undrar över dina rättigheter och särskilt angående eventuell nedsättning av hyra. Nedsättning av hyra är vanligt förekommande när det kommer till lägenhetens faktiska skick och standard. Enligt en lagkommentar till jordabalken kan dock störningar från grannar anses som en brist i lägenheten, och därmed kan du vara berättigad till nedsättning. Vid bedömningen av vilka störningar som man som hyresgäst får tolerera får man försöka söka stöd till en allmän uppfattning om vad som får tålas i ett flerfamiljehus. Att till exempel lekande barn under dagtid stör en nattarbetande granne är enligt förarbeten något som får accepteras. Du nämner högljudda bråk och att dessa även inträffar under nattetid. Att polisen har blivit involverad flera gånger i ditt fall, är ett tecken på störningarnas allvarlighet. Jag anser att du inte ska behöva tolerera dessa störningar, och att du bör förhandla fram en nedsättning med sin hyresvärd om det inte upphör. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Hyresnämnden för att få ärendet prövat.

Jag hoppas att du får har fått svar på din fråga. Om du undrar över något mer är det bara att kommentera nedan.

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare