FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/06/2022

Rätt till målsägandebiträde?

Hej! Har person som inte behärskar svenska språket väl eller har svårt att förstå hur samhället fungerar pga kulturskillnader, har denna rätt till målsägarbiträde vid brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att få ett målsägandebiträde om en person har blivit utsatt för ett brott och inte behärskar det svenska språket väl. Av din fråga framgår det inte vilket brott det gäller eller andra omständigheter, därför kommer jag att svara på frågan mer allmänt. I mitt svar kommer jag att använda lagen om målsägandebiträde

Vem kan få målsägandebiträde?

När en förundersökning (brottsutredning) har inletts eller återupptagits, ska ett målsägandebiträde utses av domstolen om personen blivit utsatt för något sexualbrott, brott mot liv och hälsa eller frihet och frid samt rån m.m. (jfr. 3-4 kap, 6 kap och 8 kap 5-6§§ brottsbalken). Det kan också utses under vissa omständigheter om det gäller annat brott och fängelse är angett som påföljd (straff) i bestämmelsen, 1§ punkt 3 lag om målsägandebiträde. Om domstolen anser att personen som blivit utsatt för ett brott har behov av stöd och hjälp under rättegången kan de utse ett målsägandebiträde, se här. Sammanfattningsvis, är det domstolen som kommer att utse ett målsägandebiträde och det kan ske tidigast när en förundersökning (brottsutredning) har inletts. Personen som blivit utsatt för brott kan kontakta domstolen för att få veta mer om vad som gäller i deras fall. Om personen inte har rätt till målsägandebiträde är det möjligt att ha en stödperson under rättegången, se här.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare