FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/04/2019

Rätt till makes andel i aktiebolag vid skilsmässa

Hej!

Håller på att skilja mig och är mitt uppe i en bodelning. Min exmake äger 50% i ett aktiebolag, en restaurangkedja. Vad har jag rätt till? Värdet på 50% av hans aktier? Har jag även rätt till en del av företagets tillgångar så som bolagets pengar och fordonsvärde?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid skilsmässa delas i princip allt man äger mellan parterna såsom fastigheter, bilar, möbler och företag. Det som kan undanta egendom eller kapital från delning kan till exempel vara att äktenskapsförord eller gåvobrev finns, att egendom är enskild eller att man varit gift kortare tid än 5 år.

Om inget av detta ovan nämnda gäller i ditt fall så har du rätt till 50 % av marknadsvärdet av din makes andel, alltså 50 % av 50 % av aktiebolaget. Du har rätt till halva marknadsvärdet, inte halva av hans andel av bolaget direkt. Din make kan köpa ut dig direkt med sitt eget kapital eller med hjälp av ett lån, göra en avbetalningsplan eller ge hälften av aktierna i företaget till dig.

Utgången beror på resten av bodelningen, på vilket sätt din make kan lösa ut dig, om det finns värdefulla inventarier/utebliven vinstutdelning och liknande som höjer marknadsvärdet på företaget + ev. skulder som sänker värdet. Så svaret på din fråga är att ja, i vilket fall får du halva marknadsvärdet av hans andel där olika tillgångar kan ingå.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare