Rätt till lånebil vid inlämning av bil till verkstad?

Köpt en bil som skakar när jag bromsar. Skakar mycket när jag kör över 70km. Ibland lite o ibland mindre.

Tror även klimatanläggning är ur funktion.

Jag har över 5 mil till bilhandlaren.

Jag fick åka dit så deras verkstad fick provköra. Skivorna back ska bytas och dom ska kolla upp dom andra problemen då om dom har tid.

Dom ska ha min bil minst 1 dag men jag får inte låna någon bil och dom säger att jag får stå för bränslet själv plus att jag måste vänta 1 månad innan dom börjar åtgärda felet.

Ska jag behöva betala resor själv till verkstaden? Det blir minst 20 mil och är inte dom skyldiga till att låna mig 1 bil eller måste jag be någon att följa med och hämta mig så den personen också måste köra 20 mil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpningsområde

Om jag förstår dig rätt så undrar du om verkstaden är skyldiga att ersätta dig för resor dit och därifrån samt om verkstaden är skyldiga att tillhandahålla en lånebil under servicen. Eftersom det inte framgår att det rör sig om reklamation av bilköpet inom reklamationstiden enligt 23 § konsumentköplagen så förutsätter jag att det rör sig om ordinarie verkstadsinlämning. För att inleda mitt svar konstaterar jag att konsumenttjänstlagen är tillämplig i ditt fall. I vissa fall har verkstaden skrivit på ett branschavtal och är därför bundet av det, i sådana fall skulle det göra att branschavtalet "verkstadens reparationsvillkor" skulle vara tillämpligt. Eftersom jag inte har något som tyder på att verkstaden skulle vara bundet av branschavtalet så kommer jag utgå från konsumenttjänstlagen.

Fackmässig standard

Enligt 1 § gäller konsumenttjänstlagen för avtal mellan konsument och näringsidkare om tjänst på lösa saker, vilket bilar är. Jag antar att bilen är din och att du inte handlat för ett företags räkning och att du därmed är konsument, vilket gör lagen tillämplig. Nästa tillämpliga lagrum är 4 § som säger att verkstaden måste utföra arbetet fackmässigt och med tillbörlig omsorg ta tillvara dina intressen. Vad detta betyder skulle kanske kunna tolkas som att de ska vara skyldiga att tillhandahålla dig en lånebil, men om det inte är fackmässig standard att erbjuda lånebil så är inte det en skyldighet för verkstaden. Att de ska ta tillvara dina intressen är inte heller mer långtgående att till den mån det är möjligt vara så tillmötesgående med dina intressen som är skäligt.

Grunder för krav

Ett stort problem för din fråga är att det inte är tydligt om lånebil och betalning av bränsle för resan till och från verkstaden ingår i själva tjänsten. Om det är så att tillhandahållandet av lånebil och de andra krav du har gjort faller utanför lagen, så finns det inte heller några skyldigheter för verkstaden utöver vad ni har avtalat om. Detta blir särskilt relevant i fråga om fel i tjänst, vilket jag tolkar det som att du hävdar, enligt 9 §. Denna paragraf ställer upp tre olika sätt som tjänsten kan anses felaktig, vilka är:

Vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse.Sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt.Vad som därutöver får anses avtalat.

Jag ser inte vilka av dessa punkter som lånebil eller ersättning för bränslet skulle omfattas av och att det i denna paragraf inte ger dig någon rätt till ersättning eller lånebil.

Avtalsprinciper

Vidare när detta jämförs med vad som beskrivs i 1 §, så ingår varken lånebilen eller bränsleersättning i själva tjänsten, vilken är servicen på bilen. Detta gör att extra tilläggstjänster såsom tillhandahållande av lånebil och betalning av bränslekostnader faller utanför tillämpningsområdet av lagen och hamnar istället inom grundprinciperna för avtal. De relevanta avtalsprinciperna för detta fallet är till en början att man är bunden till vad som avtalats. Förutom den principen så kan det ifrågasättas om avtalsparterna har haft så kallat fog att förutsätta något. Vad som menas med fog är om en avtalspart har haft tillräckliga skäl att tro eller förutsätta det de gjort. Förvisso är det någorlunda normalt för verkstäder att tillhandahålla sina kunder med lånebilar, men jag finner inget stöd för att det skulle vara en etablerad princip inom branschen som skulle medföra skyldighet genom fackmässig standard. Om inte verkstaden har marknadsfört lånebilar som en del av deras verkstadsservice, så finner jag inget stöd för att det finns fog att förutsätta att de skulle utge lånebil. Jag finner ännu mindre stöd för att det fanns fog att förutsätta att verkstaden skulle ersätta bränslekostnader och att verkstaden därmed inte heller är skyldiga att göra det. Om ditt och verkstadens avtal innehöll en förbindelse om något av dina krav så är de bundna av avtalet.

Vad du har rätt till

Tyvärr så ser jag inte att det finns någon skyldighet för verkstaden att ge dig en lånebil eller ersätta några bränslekostnader. Mitt råd till dig är att kontakta ditt försäkringsbolag och se om de kan hjälpa dig i frågan.

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare