Rätt till laglott och förskott på arv

Min mamma har helt brutit kontakten med mig. Jag har två halvsystrar,samma mor. Min fråga är,om min mamma dör kommer jag att få ärva henne? Hon har en bostadsrätt med ett värde av ca 1,5miljoner. Kan hon skriva över denna lägenhet på en av mina andra systrar som jag tror att hon kommer att göra? Blir jag helt utan? Kan hon testamentera lägenheten till barnbarn,min syster? Mvh en ledsen dotter

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arv regleras i Ärvdabalken(ÄB), den hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Eftersom du är en bröstarvinge till din mor så har du en lagstadgad rätt till din laglott och den delen kan din mor inte testamentera bort till någon annan(ÄB 2 kap 1 § och 7 kap 1 §).
Laglotten är hälften av arvslotten. Om din mor exempelvis har 1,5 miljon kronor vid sin död så har du rätt till 250 000 kr oavsett om din mor har testamenterat bort egendomen till någon annan.
Om hon har gett bort egendom innan hon dog till dina två systrar så är presumtionen att de gåvorna är ett förskott på arvet. Värdet som gåvan hade vid gåvotillfället ska då avräknas från deras arvsandel (ÄB 6 kap 1, 3 § och 7 kap 2 §). Du måste dock påkalla jämkning inom sex månader från det att du delgivits testamentet för att få ut din laglott(ÄB 7 kap 3 §).
Om din mor skulle ha gett bort egendom under sådana förhållanden att det är att likställas med ett testamente så kan gåvomottagarna bli skyldiga att återbära så stor del av gåvan så att din laglott blir respekterad(ÄB 7 kap 4 §) men det krävs att du väcker talan om detta inom ett år från det bouppteckning avslutades.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte att kontakta oss igen!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare