FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/09/2013

Rätt till jämkning vid bodelning

Hej Min fru o jag är gifta. Om jag t.ex köper en båt för pengar från mitt konto, och hon avlider, och jag begär Äkt 12.2 att ingen bodelning skall ske. Får jag då behålla båten som min egendom? Vi har inga gemensamma barn. Hon har tre barn.

Lawline svarar

Hej!

Som du verkar känna till ger 12 kap. 2 § äktenskapsbalken en möjlighet för efterlevande make att jämka bodelningen. Lagstiftaren har inte lämnat något utrymme för att skönsmässigt avgöra när bestämmelsen får tillämpas. Regeln har istället formulerats som en rätt för den efterlevande maken att själv  bestämma när en jämkning ska ske. Min uppfattning är därför att det, vid tillämpning av bestämmelsen, inte finns något hindrar dig från att behålla båten som din egendom.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare