Rätt till hyresnedsättning på grund av att hyresvärden orsakat skada

Hyresvärden renoverar lägenhet övanför min lägenhet. I samband med renovering hände vatten skadan och det komm vatten även i min lägenhet via taget. Har en tvåa och nu kan jag använda enbart mitt sovrum, i köket och vardagsrum finns avfuktingsmaskinen på, låter så mycket att jag kan inte vistas i dom rummen. Det skall vara på minst 10 dagar och sedan kommer dom att mäta fuktigheten och bästemma åtgärder. Har jag rätt att få sänkt hyra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att man kan ha rätt till avdrag på hyran på grund av brister i/med lägenheten. Detta baseras på hyresvärdens skyldighet att se till att lägenheten är i brukbart skick under hyrestiden, vilket regleras i 12 kap. 9 § och 15 § jordabalken. En brist utgörs av något som innebär en försämring eller hinder i boendet. En förutsättning för nedsättning av hyran är att det inte är du själv, eller en gäst eller familjemedlem som orsakat bristen. Så är dock inte fallet i nu, utan det är vid en renovering som olägenheten uppkommit.

Rätt till hyresnedsättning föreligger (12 kap. 11 § och 16 § jordabalken) från att skadan anmäls till hyresvärden fram till dess att bristen åtgärdats. Hyresnedsättningens storlek beror på faktorer som hur stor del, samt vilka delar av lägenheten som berörts och hur bristen påverkat boendet. Förutom hyresavdrag kan du även ha rätt till skadestånd av hyresvärden för annan uppkommen skada, exempelvis skador på möbler eller mattor. Hyresvärden kan emellertid undgå skadestånd om han visar att bristen inte berott på att han varit försumlig. Även elkostnader (för avfuktningmaskin) i samband med reparationen ska ersättas av hyresvärden om el inte ingår i hyran.

För att få hyresnedsättning och/eller skadestånd måste du anmäla kraven skriftligt till hyresvärden. Skicka kravet i rekommenderat brev och behåll en kopia av brevet. Du ska inte göra hyresavdrag på eget bevåg, eftersom det medför risk att du kan bli uppsagd på grund av obetald hyra.

Vägrar hyresvärden att tillmötesgå dina krav kan du vända dig till tingsrätten. Innan dess bör du dokumentera skadorna och samla ihop annat underlag avseende skadorna för beräkning av kostnaderna. Om det finns foton är det bra.

En tvist i domstol kan dock kosta en del. En stämningsansökan ansökan till tingsrätten kostar, beroende på värdet av målet, 900 SEK respektive 2 800 SEK. Den part som förlorar kan bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader. Om du har hemförsäkring ska det ingå rättsskydd. Det går även att få kortare rådgivning enligt rättshjälpslagen hos vissa advokatbyråer, vilket innebär att man betalar en fast kostnad som är lägre än den normala. Väljer man att anlita ombud kan denne assistera med ansökan till tingsrätt samt med att ta tillvara rättsskyddsförsäkringen.

Om du är medlem i hyresgästföreningen kan du vända dig dit för råd och hjälp. Hör emellertid först av dig till hyresvärden.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare