Rätt till hyresgästens egendom när hyresgästen övergett lägenheten

Hur avgör man när en hyresgäst har övergett en bostad?

En person har hyrt ett hus av mig men har slutat betala hyra och bland annat

elräkningar. Jag vet inte när han slutade bo i huset men elen stängdes i april

så sedan dess kan han inte ha bott där då vatten och värme inte fungerar. Han

har betalat hyran till och med februari.

Sedan dess har han betalt hyra i april och en större del av hyran i början av

juli. Jag anser att betalningen i april var sen betalning för mars och

betalningen i juli var sen betalning (om ej fullständig) för april.

Nu undrar jag, från vilket datum kan jag anse att han övergett huset så att jag

efter 6 månader kan ta hand om hans saker som är kvar i huset? Kan jag enligt

resonemanget ovan anse att han övergett huset från och med maj?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar när hyresgästen kan anses ha lämnat lägenheten, samt om du då har rätt att ta hand om hyresgästens saker som finns kvar i lägenheten.

När kan du ta hand om hyresgästens lämnade saker?

I din situation är 12 kap. jordabalken tillämplig (också kallad hyreslagen). Där stadgas att hyresvärden genast får återta lägenheten om hyresgästen övergett den. Vidare klargörs att egendom som finns kvar tillfaller hyresvärden utan lösen efter 3 månader om hyresvärden uppmanat hyresgästen att hämta egendomen, eller efter 6 månader från att hyresgästen övergav lägenheten (12 kap. 27 § jordabalken). Då det inte framgår av frågan att du har uppmanat hyresgästen att hämta egendomen ska jag nedan besvara när det kan anses ha gått 6 månader från hyresgästens övergivande av lägenheten.

Har det gått 6 månader från att hyresgästen övergav lägenheten?

Enligt proposition 1973:23 s. 139 ska hyresgästen ha ansetts övergett lägenheten ''när det av omständigheterna i det enskilda fallet framgår att hyresgästen ej längre nyttjar lägenheten och inte heller avser att återupptaga nyttjandet''. Av propositionen framgår även att hyresrätten ofta anses övergiven om personen har slutat betala hyra och har flyttat sina tillhörigheter, även fast viss egendom har lämnats kvar. Av din fråga framgår inte om personen lämnat alla sina tillhörigheter eller om bara viss egendom är kvar. Om all egendom är kvar finns det en risk för att lägenheten inte kan anses övergiven. Troligast är dock, med hänsyn till att personen har slutat betala hyra och att både värme och vatten har varit avstängt i mer än 6 månader, att hyresrätten ska anses ha varit övergiven i mer än 6 månader.

Svaret är alltså ja; det borde anses ha gått 6 månader från att hyresgästen lämnade lägenheten. Du har därför rätt till egendomen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare