Rätt till hus som sambor

Hej! Min son äger ett hus där båda står för lånen. De är sambos. Hon tog över halva lånet för 5 månader sen. De har ett barn ihop. Nu vill hon flytta och kräver att han ska sälja huset och ge henne pengar. Finns det inte en lag att det ska ha gått 6 månader vid ett banklån innan de räknas som sambos?

Hon har inte betalt ngt utan han köpte huset för 3 år sen och hon har bott där i två år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör vad sambos har rätt till då ett samboförhållande upphör. Regler kring detta går att finna i Sambolagen (SamboL).

Vid ett samboförhållandes upphörande ska bodelning på begäran av någon av parterna äga rum där samboegendomen ska delas upp mellan samborna (8 § SamboL). Först och främst ser man till vilken egendom som utgjort samboegendom samt hur stor del av samboegendomen som samborna enskilt äger (12 § SamboL). Då din fråga rör själva fastigheten, begränsar jag mitt svar till den. Sambornas gemensamma bostad utgör nämligen samboegendom och ska därför delas mellan samborna, men det är förutsatt att fastigheten köpts för gemensam användning (3 § SamboL).

Din sons hus har inte utgjort samboegendom i och med att han köpte den innan deras förhållande och således inte för deras gemensamma användning. Din sons flickvän skulle härmed inte kunna kräva del av fastigheten utifrån SamboL, då den inte utgjort samboegendom.

Då kommer vi till frågan om dold samäganderätt som din sons flickvän eventuellt skulle vilja hävda.

För att dold samäganderätt ska anses föreligga ska: 1) köpet av huset varit avsett för att båda skulle bo där; 2) båda ha bidragit ekonomiskt vid köptillfället (NJA 2013 s. 242). Om dessa båda är uppfyllda ska de anses vara samägare av huset. Vid samägande kan den ena ägaren tvinga fram en försäljning (6 § Samäganderättslagen).

Enligt informationen du givit kan vi konstatera att inget av kraven är uppfyllda i och med att huset köpts innan din sons flickvän var med i bilden. Att ha bidragit ekonomiskt efter själva köpet ger inte någon samäganderätt och försäljning kan därför inte framtvingas av din sons flickvän enligt den informationen jag tagit del av.

Hoppas du fick svar på frågan!

Med vänliga hälsningar,

Carl JanssonRådgivare