FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal19/04/2022

Rätt till hus, lån och pant vid vänskapsförhållande

Jag och en vän köpte ett hus ihop. Jag har betalat hela insatsen, lagfart och pantbrev men vi delar på huslånen. Vem har rätt till vad när vi går åt olika håll? Vi har aldrig haft någon kärleksrelation utan vi är bara vänner.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du vem som kommer stå på vad skulle du och din vän skiljas åt.

Den som står inskriven på huset har rätt till huset

Utgångspunkten är att den som står på köpekontraktet samt är lagfaren ägare är den som har rätt till fastigheten (jämför JB 4:1). Det betyder att även om ni två delar på kostnaderna kommer du förbli den som är ägare. För att din vän ska bli samägare av huset krävs det ett avtal mellan er samt att ni skriver in personen som lagfaren samägare av huset.

Eftersom ni inte är i en kärleksrelation går det inte att tillämpa reglerna om dold samäganderätt

Dolt samägande betyder att en person är samägare till en egendom även om personen inte “officiellt” står som ägare. Reglerna om dold samägare står inte i lagbok utan är något som har utvecklats i Högsta domstolen. Eftersom du beskriver er som vänner kommer det inte gå att tillämpa reglerna här. Det betyder att det krävs ett skriftligt avtal (se ovan).

Pantbrevet: Det beror på vem som ägde egendomen

Utgångspunkten är att den som äger den pantsatta saken är den som får det tillbaka. Här spelar det ingen roll om vem som står på pantbrevet som gäldenären (låntagaren). Eftersom det är du som verkar har pantsatt något spelar det inte någon större roll om ni skulle skiljas åt. Du har fortfarande rätt till din pantsatta egendom när lånet är betalat.

Huslånet: Vem står på lånet?

Utgångspunkten är att den som är gäldenär i ett avtal (låntagaren) är den som betalar. Ingen annan person är bunden i det avtalet OM det inte står i avtalet att personen också svarar för gäldenärens skulder (när man går i borgen för någon). Det betyder att din vän inte behöver stå för lånet om det inte har ingåtts ett avtal mellan er ELLER mellan dig, din vän och borgenären (långivaren).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare