Rätt till halva bostaden som utgör samboegendom vid begärd bodelning

Jag har varit sambo med mina barns pappa i 18 år. För 14 år sen köptes en villa där vi bott tillsammans tills nyligen. På papper står min Fd sambo samt hans föräldrar som ägare och det gjordes för att få bästa lånen (sas det då iaf). Vi är nu separerade och han bor kvar i villan å tänker så göra fortsättningsvis. Inget samboavtal finns. Vad gäller? Har jag alls någon rätt till något där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 8 § sambolagen framgår det att när ett samboförhållande upphör så ska sambornas samboegendom delas lika mellan varandra genom bodelning. Detta förutsatt att någon av samborna begär det. Vad som utgör samboegendom framgår utav 3 § sambolagen och är sambornas gemensamma bostad och bohag. Enligt 5 § sambolagen framgår det vad som avses med sambornas gemensamma bostad och det är bland annat fast egendom som någon eller båda samborna äger.

Bostaden utgör samboegendom då ni har bott där tillsammans och bostaden vid anskaffningen var avsedd att användas som eran gemensamma bostad. Detta innebär att du har rätt till halva bostaden vid en bodelning om du begär att bodelning ska ske. Det spelar således ingen roll att du inte äger någon del i bostaden eftersom rekvisitet enligt 5 § sambolagen är att bostaden är “avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål”. Det görs heller inget undantag i lagen om egendom som man bara äger till viss del och därmed borde det inte spela någon större roll att din före detta sambos föräldrar äger andel i bostaden.

Det är bara ifall ni har avtalat om att bodelning inte ska göras, eller att viss egendom ska undantas enligt 9 § sambolagen, som bostaden inte ska ingå vid en bodelningen. Eftersom ni inte har något samboavtal som reglerar detta så ska alltså bostaden ingå vid bodelning.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och annars är du välkommen att höra av dig igen eller kommentera i kommentarsfältet nedan.

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare