FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/06/2013

Rätt till fotografier

Jag är fotograf och har gett en person bilder på sig och sin häst till hennes blogg under några års tid. Hon har alltså fått ett ok av mig att lägga upp dem på bloggen, men hon har inte köpt någon bild av mig. Nu skulle jag vilja häva hennes tillstånd att använda mina bilder i sociala medier. Har jag rätt att göra det, och har jag rätt att, om jag ger henne en rimlig tidsfrist att ta bort bilderna, fakturera henne för bilder som finns kvar efter att tidsfristen för borttagandet gått ut? Hon hävdar nämligen att hon kontaktar advokat i frågan eftersom jag en gång har gett henne bilderna, och jag tycker det känns onödigt att ge sig in i en sån strid om jag inte har rätten på min sida. Hur ligger det till med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt upphovsrättslagen (https://lagen.nu/1960:729) har du sk upphovsrätt till dina fotografier enligt antingen lagens 1 § eller 49 § a. Genom att lägga upp bilder på sociala nätverk och internet, utan upphovsmannens tillstånd, gör personen personen dina bilder tillgänglig för allmänheten och intrång i din upphovsrätt.

Din fråga har även en avtalsrättslig dimension då det är oklart hur ni avtalat eller hur ni uppfattat att ni avtalat nyttjandet av dina bilder. Det verkar onekligen som ni haft olika upplevelse om vad som avsågs med avtalet och huruvida någon äganderätt ska ha ansetts övergå vid nyttjandet. Som huvudregel för överlåtelser (gåvor eller köp) inom upphovsrätten gäller att det som inte specifikt avtalats mellan parterna inte heller övergått till den nya ägaren. enklare sagt: om ni inte specifikt avtalat om att äganderätten ska övergå till personen har denne ingen äganderätt till fotografierna. Eventuellt skulle du kunna hävda att det rör sig om en slags gratis licens från din sida som du vill återkalla. Ytterst blir det en fråga om bevisning om vad ni kan ha avsett med er överenskommelse.

Om det nu är så att du gett henne bilderna har du ingen möjlighet att kräva att personen tar ned bilderna från sitt sociala nätverk. Det du däremot alltid har rätt till är att anges som upphovsman till dina foton då de publiceras. Denna rättighet kallas för namngivelserätt och regleras i lagens 3 §.

Jag hoppas jag besvarade din fråga, annars är du välkommen tillbaka!

Robin HenningsonRådgivare