Rätt till ersättning vid renovering av hyresrätt?

Hej, vår hyreslägenhet ska renoveras eftersom vi har fått fuktskador i badrummet, ett sovrum och utanför sovrummet. Enligt hyresvärden kommer detta ta två månader att fixa och under den tiden kan vi inte bo hemma. Jag undrar om vi kan få någon ersättning för detta, eller att vi istället för ersättningen kan kräva att de rustar upp andra delar av lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid hyreslägenheter är huvudregeln att du som hyresgäst har rätt till ersättning om renoveringen innebär att du inte kan bo i lägenheten eller att din användning av lägenheten begränsas pga renoveringen. Detta framkommer av 12 kap 15 § JB.

Dock kan denna rätt ha avtalats bort genom att du skrivit ett hyresavtal eller accepterat villkor om att du som hyresgäst själv ska ersätta hyra eller annat boende vid renoveringsarbete i din hyreslägenhet. Men med tanke på er långa renoveringstid och det omfattade arbete som ska göras i er lägenhet kan du bli befriad från att du själv ska stå för ersättning av annat boende eller hyra, genom att rätten ogiltigförklarar avtalet då det anses som oskäligt enligt 36 § Avtalslagen. Vidare är hyreslagen ett socialt skyddssyfte för dig som hyrestagare. Därför är en annan huvudregel att reglerna är tvingade till hyresgästens förmån om inget annat sägs i lag, se exempelvis 12 kap. 7 § sista stycket JB. Därför kan du som hyresgäst alltid åberopa lagregeln till din förmån, mot ett avtal som träffas i förväg och som strider mot denna tvingade regel.

För dig är dock ersättningen i ditt fall relevant med hänsyn till det arbete som ska göras i din lägenhet och därför bör du få rätt till ersättning. Speciellt med hänsyn till att renoveringen omfattar ditt bad- och sovrum. Vad beloppet för din ersättning kan vara är oklart och bestämts från fall till fall, utifrån det specifika fallets omständigheter. Du kan vända dig till din hyresvärd och fråga om detta och om hyresvärden inte skulle gå med på dina krav för ersättning kan du vända dig till hyresnämnden.

Hoppas svaret besvarar din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Maja TryggRådgivare