Rätt till ersättning vid fel diagnos?

FRÅGA
Min mamma har blivit feldiagnosiserad flera gånger för olika saker under två års tid var av 2 va så fel att hon nära kunde ha avlidit. Första va att hon klagade i över två års tid att något va fel o berättade sina symtom (extrem törst) dom gjorde inget test för diabetes. Slutade med att hon hade värden för höga att mäta o var nära att dö. Andra va att hon skickades hem 2 ggr från akuten trots att hon va tydligt i svår skick. Dom sa hon inbillade sig men vi Stod på oss då hon kände hon höll på att dö. Visade sig hon har en 1 på miljonen sjukdom som måste nu behandlas med cellgifter. Kan hon begära någon ersättning/stämma sjukhuset
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Självklart har din mamma som patient rätt till bra vård av god kvalitet. Upplever hon att den vård hon fått varit felaktig kan du anmäla dessa fel och brister.

Först och främst: Kontakta den ansvariga vårdpersonalen

Innan du går vidare och anmäler ett klagomål ska du först ta kontakt (skriftligt eller e-post) med den vårdpersonal som har undersökt och/eller behandlat dig. De har en skyldighet att ta emot dina synpunkter och svara på dessa. Behöver du stöd i att föra fram dina synpunkter eller klagomål kan du kontakta patientnämnden i ditt landsting eller region. Patientnämnden kan även hjälpa dig att få dina klagomål besvarade. Du kan se vilken som är din patientnämnd här.

Därefter: Gör en anmälan hos Inspektionen för Vård och Omsorg

Vid allvarligare händelser inom vården kan man anmäla dessa till IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg). Med allvarliga skador menas exempelvis att vården leder till att någon får bestående skador, ett ökat behov av vård, eller att någon avlider. På IVOs hemsidahittar du mer information om anmälan samt en blankett du kan använda dig av. I din anmälan bör du vara tydlig med om du enbart vill anmäla sjukhuset eller även läkaren. Som huvudregel utreder inte IVO händelser som ligger längre än två år tillbaka i tiden.

Behöver du hjälp tillhandahåller IVO en upplysningstjänst där du kan få råd och guidning kring hur du ska göra din anmälan: 010-788 50 00.

Kan din mamma få ersättning?

Den lag som reglerar om en patient har rätt till ersättning är Patientskadelagen. För att kunna få ersättning enligt lagen krävs att någon form av skada har uppkommit i samband med sjukvård. Skadan ska även ha uppkommit som en följd av någon av grunderna som räknas upp i en punktlista i 6 § Patientskadelagen. Punkt 3 handlar om just felaktig diagnostisering. Har din mamma alltså fått en felaktig diagnos och dessutom lidit skada på grund av detta bör hon alltså ha rätt till patientskadeersättning. Vill din mamma kräva ersättning för skadan ska hon göra en anmälan till LÖF. På LÖFs hemsida finns utförlig information om hur en anmälan ska göras. Har du ytterligare frågor kring hur anmälan om ersättning ska göras kan du kontakta LÖF på 08-551 010 00.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lycka till!

Vänligen,

Tora Odin
Fick du svar på din fråga?
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Hälso- och sjukvård (123)
2018-10-31 Intrång i psykologjournaler
2018-10-31 Felaktig sjukvård
2018-10-28 Rätt att besluta om vård och behandling
2018-10-26 Hur avslutas ett placeringsbeslut enligt LVU?

Alla besvarade frågor (61719)