FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/12/2014

Rätt till ersättning från bostadsrätt?

Hej, min son och hans fästmö har precis separerat. Han flyttade in hos henne för 4 år sedan. I hennes bostadsrätt. Den sålde hon för ca tre år sedan och köpte en större bostadsrätt. Under tiden har de fått barn som nu är 2 år. De har delat på de vardagliga omkostnaderna. Nu håller dem på att separera. Hon har precis sålt sin bostadsrätt och gjort en vinst på 700.000 och ska köpa en mindre lägenhet. Han blir bostadslös. Hon säger att han inte ska behöva betala underhåll för att han har sämre ekonomi. Hon vill ha enskild vårdnad för att det blir enklare så. Nu undrar jag om han har någon rätt att ta del av vinsten vid försäljningen. Om så kan man genom avtal kvitta den delen mot framtida underhåll?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag förstår din fråga så förvärvades den nya bostadsrätten för att fungera som ett gemensamt boende för båda din son och dennes sambo. Bostaden ska då ingå i en eventuell bodelning mellan parterna enligt sambolagen (se: https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Din son har således rätt till den köpeskilling som lägenheten såldes för. Hur mycket är dock lite svårare att svara på. Huvudregeln är att det ska ske en likadelning mellan parterna vid en bodelning. Det finns dock undantag då samboförhållandet inte varat längre än 5 år. Vidare kan det även göras undantag då den ena sambon bidragit till "den gemensamma sambo-egendomen" på ett oproportionerligt sätt.

Det korta svaret blir alltså att din son är berättigad pengar från bostadsrätten. Hur mycket blir en förhandlingsfråga - som naturligtvis kan avtalas om.

Robin HenningsonRådgivare