FrågaARBETSRÄTTA-kassan 06/12/2020

Rätt till ersättning från arbetslöshetskassan om man säger upp sig själv?

Hej!

Jag skulle fråga.

Om jag säger upp mig, för att det här jobbet orsakar mig ett problem gör mitt ben ont många gånger, mitt knä är inflammerat så jag vill inte ha mitt nuvarande jobb.

Jag är nu igen sjukskrivning. Jag vill leta efter ett annat jobb.

Kan jag få ersättning från arbetslöshetskassan om jag säga upp mig?

Jag har varit medlem i a-kassa i flera år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan få ersättning även om du själv sagt upp dig, det finns nämligen ett antal giltiga skäl som kan åberopas och det faktum att du blivit sjuk/skadad av ditt nuvarande jobb utgör ett sådant giltigt skäl. Det krävs dock att möjligheten för omplacering till annat arbete som inte orsakar skada har beaktats hos den nuvarande arbetsgivaren. Om ett giltigt skäl inte föreligger kan du bli avstängd från ersättning i 45 dagar.

Det är du som ska bevisa att detta giltiga skäl föreligger. Därför bör du ha med ett intyg från läkaren som styrker att ditt nuvarande arbete orsakat skadan. Du bör även kunna uppvisa uppgifter om att alternativet för omplacering hos din nuvarande arbetsgivare undersökts men inte varit möjligt.

Jag hoppas att det löser sig och att du mår bättre snart!

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare